Thursday, 29 November 2018

Vitamin Tanaman~Baja Ezigrow

Jenis Yanie suka hijau-hijau. Tapi tak reti nak bela pokok. Dulu ada jugak tanam pokok bunga tapi mati. Susah nak bela. Main malas siram pun ye. 

Sekarang mudah dah. Ada Ezigrow. Dah nama pun kena lah mudah tumbuh.
Tahu kah korang nilai pH Ezigrow? 
Nilai pH baja ini ialah 6.1 dan sesuai digunakan kebanyakkan tumbuh-tumbuhan.
Cara penggunaannya:- Pokok Durian, pokok rambutan dan lain-lain buah-buahan tempatan 90ml untuk keluasan 20 pokok sebanyak 3-4 kali setahun.




Cara Sukat Baja Ezigrow




Pokok layu 4 Hari Tak di jaga

Alhamdulillah. Lepas sembur dengan ezigrow esoknya mekar balik bunga.

Image result for testimoni ezigrow

 Pokok Kelapa Sawit 180ml untuk keluasan 20 pokok dengan kekerapan 3-4 kali setahun.
Image result for ezigrow

 Baja ini mengandungi unsur makro & mikro nutrien serta bio perangsang yang dapat mengatasi masalah kekurangan nutrien bagi tanaman. Kelebihan baja ini juga, dapat mempercepatkan kematangan tanaman, merangsang proses pendebungaan, pembuahan serta mengurangkan keguguran bunga dan putik. Ia juga membantu meningkatkan kualiti dan kuantiti buah serta bunga. Dengan menggunakan baja ini insyaAllah anda dapat meningkatkan hasil dari 15% - 100% atau lebih. 

Dengan menggunakan baja ini insyaAllah anda dapat meningkatkan hasil dari 15% - 100% atau lebih.



Cara Penggunaan:-
 2. SEMBURAN PERTAMA  
  
Goncang baja kemudian dengan hanya 10ml baja dicampurkan kedalam 1liter air kemudian sembur pada daun @ siram pada pangkal pokok. (Sebaiknya sembur pada daun) waktu membaja sebaiknya pada 7am-10am waktu pagi dan 5pm-7pm waktu petang. Anda boleh lihat perubahan dalam 3-5 hari.
 Anda boleh juga memcampurkan racun kulat dan serangga sekali untuk menjimatkan masa dan tenaga serta wang ringgit.
 Baja ini jika digunakan berlebihan tidak akan memudaratkan tanaman malahan membawa kebaikkan. Jika menggunakan secara berkurangan anda akan rugi. Jika Anda tuangkan pati baja ini pada pangkalt @ sembur pokok sekali pun tidak menjadi masalah.
 2. SEMBURAN KEDUA 
Dalam masa lebih kurang 85 hari (hari ke 80 - 85) semasa padi buting susu 
Fungsi: Mengeluarkan bilangan butir yang lebih sehingga mencecah 120 biji Menguatkan tangkai biji untuk mengurangkan pengguguran bunga padi

3. SEMBURAN KETIGA 
Dalam masa lebih kurang 90( hari hari ke 90 - 95 hari) semasa padi bunting. 
Fungsi: Mengetatkan isipadu biji padi hingga ke hujung tangkai Mengelakkan dari padi hampa. 
Masa dan cara semburan 

Semburan adalah semasa cuaca dalam keadaan baik. Pastikan selepas semburan tiada hujan turun selama 6 jam. Masa paling sesuai menyembur ialah awal pagi sebelum jam 9 pagi atau jam 5 petang ke atas. Embun akan membantu proses penyerapan baja ke dalam sel epidermis daun Semburan adalah menggunakan semuran kabus untuk seratakan penyerapan baja .Semburan adalah terus ke daun yang menyebabkan berlaku proses fotosintesis secara langsung Boleh juga campur dengan racun serangga untuk menjimatkan masa kerja Semburan pertama baja .Ezigrow paling baik 5 hari selepas racun rumput.


  
NOTA PENTING: Baja tabur @ NPK juga wajib digunakan ,ini kerana untuk penyuburan semula tanah dan mengekallkan komposit tanah


Perbandingan penggunan baja foliar Ezigrow Contoh untuk keluasan 10 ekar ladang sawit - Hanya memerlukan 2 kg baja kimia sepokok apabila menggunakan Ezigrow. - Ezigrow memerlukan 2 gelen sahaja untuk 10 ekar -jika sebelum ini anda terpaksa mengeluarkan kos sehingga melebihi RM9984.00 ( 4 kali baja kimia setahun dengan kuantiti taburan 3 kg sepokok) untuk menjaga kesuburan tanaman & memaksimakan hasil anda, kini anda telah menjimatkan sehingga RM6076.00 setahun dengan mengunakan baja Ezigrow ( 2 kali baja kimia + 2 baja Ezigrow ) -Kaedah pembajaan terbaik menggunkan Baja Ezigrow ialah ( 2 kali baja kimia + 2 kali baja Ezigrow) ini untuk ladang sawit.


Cara penggunaan sukatan (4 gelen/18 liter)


-Sukatan Untuk tanaman padi guna 90ml - kekerapan 30hari sekali - keluasan 1/4 ekar


-Sukatan Untuk tanaman kelapa sawit guna 180ml - kekerapan 3-4 kali setahun - untuk 20 pokok


-Sukatan Untuk tanaman pokok durian, rambutan dan lain-lain buah-buahan guna 90ml - kekerapan 3-4 kali setahun- untuk 20 pokok


-Sukatan Sayuran berbuah dan bunga-bungaan guna 45ml - kekerapan 7-10 hari - untuk 1/4 ekar


-Sukatan Sayuran berdaun guna 45ml - kekerapan 7-10 hari - untuk 1/4 ekar


CARA PENGGUNAAN (Pokok Sawit)


Sukatan 250 ml ezigrow + 20 liter air Untuk kira-kira 20 pokok sawit WAKTU : Pagi : 7.00 – 10.00 Petang : 5.00 – 7.00.

 Cara semburan 
Sembur sehingga basah. —Pokok kecil : tanah, batang & daun —Pokok besar : tanah & batang. 
Durian yg tua tu kita sembur di bahagian akar dan batang Kalau pokok rendah, sembur di daunnya. Digalakkan sembur kat daun tau. Sembur sekeliling pokok dekat akar biar baja meresap dalam tanah. Kalau kita sembur pada buah boleh menghalang buah jadi buruk tau contohnye jambu air sebab jambu ni selalu buruk kt dalam.
Daun lebih baik sebab ia lebih bertindakbalas melalui epidermis daun. Tak ada masalah, boleh jer sembur keseluruhan pokok biasanya kan 1 botol besar tu bole guna untuk brape ekar ye?


Baja ni JIMAT sebeb kita campur dengan air ikut sukatan yg diberi. Tapi memang jimat .. Mmg best baja nie...yg blm pernah guna...trylah baru tahu.





 

HARGA BAJA EZIGROW


Harga Official Pasaran bagi sebotol Baja EziGrow (4liter) ialah

RM148 (Semenanjung)
RM158 (Sabah, Sarawak)


Untuk pembelian 6 botol dan ke atas, layak dapat harga borong.

Untuk Harga Istimewa KHAS untuk blog reader Ena, boleh Whatsapp / SMS “Ezigrow” kepada 013-2293422

Kami dah jual Baja EziGrow ni seluruh Malaysia dan juga antarabangsa Singapura dan Brunei.
MINI STOKIS & PENGEDAR DIPERLUKAN

No comments:

Post a Comment